Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei - Reisverslag uit Denekamp, Nederland van Martijn, Jarno, Paul, Karlijn - WaarBenJij.nu Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei - Reisverslag uit Denekamp, Nederland van Martijn, Jarno, Paul, Karlijn - WaarBenJij.nu

Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei

Door: karlijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn, Jarno, Paul, Karlijn

28 Augustus 2013 | Nederland, Denekamp

Tsjah, zoals gebruikelijk is bij vakanties, moet je ook weer naar huis. Intussen zijn we er al een hele tijd weer, maar even een beschrijving van wat we na het laatste verslag hebben gedaan. Ik heb de datum van de laatste reis/vakantiedag ingevoerd, maar nu ik dit schrijf is het inmiddels al 2 oktober..!

Na een extra dagje in Saratov zijn we inderdaad naar Kursk gereden. Dit verliep eigenlijk vrij vlot, en ondanks de tegenvaller van de kapotte veren, hebben we geen vervelende wegen meer gehad op de terug weg. Goddank! Goed, het was een behoorlijke rit naar Kursk, maar het schoot mooi op. In Kursk hebben we, hoe kan het ook anders, in hotel Kursk geslapen. Wederom een mooie, vrij moderne stad, waar schijnbaar een soort van feest was, (waar we echter wel te laat voor waren). Hier in Kursk schijnen enorme tankgevechten te zijn geweest, ook wel de slag om Kursk genaamd. De kamertjes in ons hotel waren niet om over naar huis te schrijven, en Jarno werd pislink van de traagheid waarmee de baliemedewerker de kamers reserveerde, maar het lukte uiteindelijk. Eenmaal hier hadden we keuze uit de Mac of een restaurant/pizzeria. We kozen voor de pizzeria, maar deze pizza's waren van vuilnisbakkwaliteit, helaasch.

Na Kursk zijn we de grens overgegaan naar Oekraine - Kiev. Deze stad is zeker de moeite waard! Hier hebben we heerlijk gegeten, en kregen we weer ons europese gevoel terug. Een mooi hotelletje namen we er en dag dag was weer fijn gevuld.

Van Kiev gingen we door naar jaraslaw in Polen. Deze dag gingen we de grens van Oekraine naar Polen over. Maar eerst hadden we nog een ritje door Oekraine voor de boeg. Ondanks dat we de navi niet konden missen, heeft Karlijn hem wel in L'viv vervloekt, Poeh, wat zweten om door die machtig drukke stad te rijden! Goed, daar was de grens.. En wat een rij voor die grens zeg! Gelukkig hielpen een paar tientjes om ons dan uiteindelijk (weer wat sneller) de EU weer in te krijgen. In eerste instantie hadden we bedacht dat we naar Krakow wilden rijden, maar dit zat er voor deze dag niet in. In Jaraslaw vonden we een mooi wegmotel/hotel, heel netjes, mooi, schoon en zelfs met wifi. Naast het huis met de kamers stond een wegrestaurant, waar we wat hebben gegeten en pils hebben gedronken.

Van Jaraslaw zijn we naar Auschwitz gereden. Er indrukwekkend. We hebben het kamp bekeken, waarbij de intacte gaskamer je de rillingen over het lijf deden lopen, en we zijn bij Birkenau wezen kijken, (het voormalige vernietigingskamp). Nadien waren we van plan nog ergens te overnachten, om dan naar huis te rijden. Echter, eenmaal weer in de auto, bij het bekijken van de navigatie, bleken we om 2:00 's nachts thuis te kunnen zijn. Gas op de plank! Om half drie lagen we in bed.

Wat een reis! Wat een gebeurtenissen en wat een steden, landen, landschappen, culturen. Het was geweldig, indrukwekkend, vermoeiend, maar zeer bijzonder!